Skoda Superb – Drive test

SUPERBissima

superb-2

Sfârşit de toamnă…ultima săptămână din noiembrie. În redacţie, o atmosferă mohorâtă în ton cu cea de afară: tăcere, rumegarea gândurilor. Şi totuşi o uşoară iritare ne enerva mişcările, se accentua cu fiecare zi care ne apropia de week-end.

Vinerea era ziua cea mare. Era ziua în care urma să luăm la drive-test noua Skoda Superb, urmaşa unei generaţii care nu a trecut neobservată pe meleagurile noastre datorită reţetei „multă maşină pentru preţul afişat”. Deşi credeam că o cunosc din imaginile văzute deja, impactul primei priviri s-a transformat într-o emoţie greu de exprimat în cuvinte. Am rămas câteva secunde nemişcat, copleşit de profilul de limuzină bine legată şi totuşi elegantă, inspirând încredere şi afişând o vizibilă notă de cochetărie. Am tras aer în piept şi am hotărât să fac primul pas.

Când am urcat la volan, am avut plăcuta surpriză să descopăr spaţiul generos oferit de locurile din faţă. Nivelul de echipare AMBITION oferă şoferului posibilitatea să îşi regleze scaunul pe toate direcţiile prin intermediul unor comenzi electrice iar volanul este reglabil atât pe înălţime cât şi în profunzime. Astfel, mi-a fost foarte uşor să îmi găsesc poziţia de condus ideală, deşi am 1.90 înălţime. La senzaţia generală de confort contribuie şi dotările standard pentru acest nivel de echipare: instalaţia de climatizare automată Climatronic, cu reglaj electronic, în două zone, radio-CD cu MP3 player cu touch-screen şi CD changer, tempomat şi volan multifuncţional îmbrăcat în piele, cu comenzi pentru sistemul audio şi telefon.

Odată pornit la drum, maşina s-a dovedit a fi foarte rapidă datorită binecunoscutei unităţi diesel de 2.0 litri, din banca de organe a concernului-mamă VW, care în acest caz dispune de aportul suplimentat a 170 CP. Maşina dispune de rezerve de putere suficiente în treptele de viteză inferioare mulţumită cuplului uriaş de 350 Nm disponibili încă de la 1750 rot/min. Treptele superioare de viteză, respectiv 5 şi 6, datorită etajării lor mai lungi, sunt ideale pentru croazieră, oferind un confort deosebit la drum lung. Suspensiile s-au dovedit a fi puţin prea tari pentru drumurile noastre însă ajută foarte mult la stabilitatea maşinii în curbe, unde a stat foarte bine lipită de asfalt.

Am făcut un popas pentru a imortaliza maşina în câteva poze în peisajul de toamnă ce se asorta perfect cu culoarea maşinii, după care am cedat locul de la volan colegului meu. Am profitat de ocazie şi m-am instalat pe locurile din spate. Am descoperit un spaţiu imens şi confortul pe care maşina îl pune la dispoziţie pasagerilor aşezaţi pe bancheta spate. În acel moment mi-am pus următoarea întrebare: oare unde este mai avantajos să călătoreşti la bordul noului Superb? Acest lucru dovedeşte faptul că Skoda şi-a luat în serios ţelul de a crea o limuzină care să răsfeţe în măsură cât mai mare ocupanţii locurilor din spate şi şi-a făcut bine temele.

La capitolul funcţionalitate, Superb vine cu o facilitate care va fi pe placul multor posibili clienţi şi anume capacul portbagajului care se poate deschide în două moduri: fie în modul clasic, caracteristic limuzinelor, fie cu tot cu lunetă, soluţie regăsită la sora mai mică Octavia. Sistemul s-a dovedit a fi uşor de utilizat, accesul la portbagajul enorm ce măsoară 565 litri fiind foarte facil. La interior sunt prezente multe spaţii de depozitare foarte utile, printre care un sertar aflat sub scaunul pasagerului dreapta şi cotiera centrală care adăposteşte o mufă input audio. Un accesoriu foarte util în zilele ploioase, compartimentul cu umbrelă din portierele stânga, a rămas moştenire de la generaţia precedentă. Un aspect deranjant s-a dovedit a fi volumul foarte mic al torpedoului, lucru invers proporţional cu dimensiunile interiorului maşinii.

Din punct de vedere al siguranţei, nivelul de echipare AMBITION vine dotat cu aproape tot ce trebuie: airbag şofer şi pasager, airbag genunchi şofer, airbag-uri laterale faţă şi airbag-uri tip cortină pe toată lungimea suprafeţei vitrate laterale, ESP (inclusiv ABS, ASR, EDS), proiectoare de ceaţă cu funcţie Cornering care luminează în viraje în funcţie de unghiul de rotire a volanului, oglindă retrovizoare interioară cu efect anti-orbire automat, centuri de siguranţă faţă pretensionate ajustabile pe înălţime etc. Tot la capitolul siguranţă am fost plăcut impresionat de eficienţa sistemului de frânare care îţi oferă o forţă de frânare calibrată la dimensiunile maşinii şi te ajută să opreşti la timp în orice situaţie.

Şi pentru că vorbim de o maşină care face parte din clasa mare, vorbim de un segment de piaţă în care se pune mare accent pe design. Din acest punct de vedere, în ciuda faptului că are o caroserie cu volume bine definite şi multe elemente cromate care îi conferă eleganţă, Skoda Superb are un design cam banal comparativ cu cel al concurenţei, reprezentată de BMW Serie 5, Mercedes E-Class sau Volvo S80. Însă până la urmă totul ţine de gust, iar cu un preţ de 20.291 euro fără TVA (pentru nivelul de echipare AMBITION) modelul ceh oferă un raport preţ/calitate imbatabil pentru o maşină construită nemţeşte şi are toate şansele să devină un jucător important pe piaţa autohtonă. Maşina ne-a fost oferită de Compexit Trading, dealer Skoda în Cluj. Multumim.

text & foto: Lucian Cosma

Related Posts with Thumbnails
June 25th, 2009

You may also like...

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*