Ramona Enache – de la concept la un produs desăvârșit

Am avut deosebita plăcere să o descopăr pe Ramona Enache prin intermediul rețelelor de socializare. M-a impresionat foarte mult creația ei, care pentru noi pasionații de vin, reprezintă fără doar și poate un must have pentru sezonul cald. Și pentru că nu vom servi minunata licoare bahică din pahare de plastic (pentru orice vin mi se pare abslut inadmisibil) avem acum la dispoziție „The Pointer”, perfect pentru un picnic alături de prieteni, iubit sau familie. Mai multe detalii în interviul realizat mai jos.

WOW Magazine: Buna Ramona, ai reușit să dezvolți prin pasiune nu un simplu pahar de vin ci mult mai mult. Povestește-ne puțin despre cum ți-a venit idea.

Ramona Enache: Totul a început în urmă cu exact 2 ani, când începusem să lucrez în Amsterdam. Am prins foarte ușor obiceiul de a merge în parc sau pe malul apei după programul de lucru, mai ales că vremea bună aici este o raritate. Fiind o mare amatoare de vin, îmi luam mereu cu mine paharele de sticlă cu picior pentru că nu îmi place să beau din pahare de plastic. Am constatat de fiecare dată că nu eram singura, doar că atât paharul meu cât și al prietenilor mei se vărsa periodic, dacă nu chiar se spărgea. Într-una din seri, suparată că deja mi se vărsase paharul în iarbă de câteva ori, mi-am imaginat un pahar care să poată fi înfipt în pământ și să fie atât de stabil încât să nu se mai răstoarne vreodată. A fost foarte amuzant pe moment, dar a doua zi am hotărât să investighez în lumea virtuală dacă chiar nu se mai gândise nimeni la asta. Spre surpriza mea, nu exista nimic pe piață care să îndeplinească aceste calități așa că am început imediat să prototipez un model.

WOW Magazine: Cum au reacționat cei din jurul tău? Bănuiesc că ai mulți prieteni care ar prefera să folosească Pointer la un picnic și nu pahare de plastic.

Ramona Enache: Reacțiile au fost foarte pozitive, în familie și în cercul de prieteni. La început totul părea o glumă, dar după ce prototipul a avansat, am creat ambalajul și am dat drumul la pagina web și cea de facebook, comenzile au început să vină ușor ușor, de la prieteni din toată lumea. Ideea m-a ajutat să câștig o mașină cu care am putut pleca într-un tur de promovare pe coasta vestică a Europei, iar în doar 6 luni de activitate am vândut peste 100 de seturi prototip (2 pahare). Pot spune că suntem un grup mai mare de iubitori de vin și da, plasticul nu e o opțiune din mai multe motive: plasticul nu se pretează vinului de calitate, aroma unui vin este apreciată și înțeleasă altfel dacă vinul este servit într-un pahar corespunzător și nu în ultimul rând, paharele de plastic sunt un deșeu.

WOW Magazine: Și asa ajungem și la următoarea întrebare și anume cum de te-ai gândit la numele de „Pointer”?

Ramona Enache: Cred ca ar trebui să explic întâi cum funcționează POINTER. Talpa și parte din piciorul de sticlă au fost eliminate și înlocuite cu un obiect de metal ascuțit, inspirat din forma cuielor de cort. Această piesă metalică care se termină într-un punct (point) a inspirat numele. POINTER ar prins foarte repede, fiind un cuvânt simplușsi usor de reținut.

WOW Magazine: Știu că pentru realizarea Pointer ai avut nevoie de colaborări. La cine ai apelat? (De exemplu pentru partea de ambalaje, care trebuie să fie rezistente și să protejeze paharul.)

Ramona Enache: După un an de prototipuri realizate manual (eu eliminam partea de sticlă, șlefuiam o piesă metalică, le îmbinam pe cele două și apoi le ambalam) am început interogari pentru externalizarea operațiunilor. Mi-am dorit foarte mult să produc în România asșadar am identificat cu ajutorul tatălui meu câțiva producători români, mici sau mari, pentru fiecare din piesele componente. În prima fază am colaborat cu un inginer din Piatra Neamț, foarte talentat, care s-a îndrăgostit de POINTER și alături de care am transformat piesa metalică într-un obiect de design. După prototipurile executate cu el, am trecut la turnarea în serie mică, în fabrica la Tg. Mures unde în prezent colaborez cu un alt inginer. În ceea ce privește sticla, am început colaborarea direct cu o fabrică din Onești. Cu ajutorul lor și în baza desenelor mele am dezvoltat matrița pentru cupa de sticlă. Paharele sunt produse acum gata pentru asamblare, respectiv talpa paharului nu se mai atașează de la început. La capitolul cutie, am păstrat ideea din timpul prototipării, anume o cutie de carton, ramforsată la interior, personalizată și care se deschide la ambele capete. Am gasit în Vaslui un producător de tuburi de carton și împreună am dezvoltat o versiune foarte rezistentă care să împiedice spargerea paharelor și să permită expedierea la mare departare. Ultima etapă a fost să găsesc un partener care să se ocupe de asamblarea finală. Această procedură se face în prezent la Buzău, iar cu ajutorul inginerului de acolo am optimizat această parte și am găsit adezivul cel mai potrivit pentru îmbinarea sticlei cu metalul. Tot la Buzău cutiile sunt personalizate cu logo-ul POINTER.

WOW Magazine: Știu că proiectul tău a apărut pe site-ul de crowd founding kickstarter. Ai avut multe comenzi în avans? Cum ai reușit să faci față?

Ramona Enache: Campania Kickstarter mi-a adus, pe lângă fondurile necesare pentru trecerea la producere parțial automatizată, o comandă totală de aproximativ 250 de seturi. După încheierea campaniei, am investit în matrițele despre care vă spuneam mai sus (metal, sticlă) și am lansat comenzile. Din fericire, toate negocierile și testele fuseseră realizate înaintea și în timpul campaniei. De aceea am putut să produc relativ rapid și să onorez comenzile la 5 luni după campanie.

WOW Magazine: Ai reușit să expediezi toate comenzile? Cum ai reușit să rezolvi acest moment de criză (dacă a existat)?

Ramona Enache: Cred că într-adevăr, cel mai greu a fost să rezolv partea logistică și să expediez aceste sute de colete prin toată lumea, fiecare către o adresă diferită, și sî ma ocup de formalitățile vamale. Am automatizat cât de mult (facturi, plata taxe poștale online), dar la capitolul ambalare am apelat la grupul de prieteni și în 2 zile toate coletele erau gata de expediere.

WOW Magazine: Am observat ca ai trimis produsele vandue prin kickstarter in luna Decembrie dar unele comentarii făceau referire la luna Septembrie. Cum ai comunicat cu clientii, au existat nemulțumiri și care a fost feedback ul primit de la acestia dupa livrarea produselor?

Ramona Enache: Termenul inițial pentru livrarea produselor din categoria Early Bird a fost Septembrie, iar pentru restul produselor Octombrie. Comanda a fost finalizată complet la începutul lui Noiembrie, în Romania. Apoi paharele au fost trimise în Olanda și la începutul lui Decembrie expediate către fiecare client. Motivul principal al întârzierilor a fost faptul că în luna August majoritatea fabricilor din România nu își desfășoară activitate, lucru pe care l-am omis când am făcut primele calcule legate de timp. Clienții au fost avertizați încă din timpul campaniei de posibilitatea unor întârzieri (la categoria disclaimer) și de-a lungul timpului le-am trimis câteva mesaje pentru a le comunica în ce stadiu se află coletele lor. Un al doilea motiv pentru întârziere a fost începerea lucrării de licență, etapă care a solicitat foarte mult timp în luna Noiembrie. Comunitatea POINTER creată înainte, în timpul și după campania Kickstarter a fost la curent și cu această etapă din viața mea, având în vedere că toate postările de pe toate rețelele de socializare sunt cât se poate de personale. Toată lumea a înțeles și noroc sau nu, toate coletele au ajuns până de Craciun. Mă pot lăuda cu un singur client nemulțumit, care nu a venit de pe Kickstarter ci pur și simplu de pe internet. Acest client nu a înțeles că termenul de livrare prelungit avea legătură cu trecerea de la producere manuală la cea automatizată. Dar în timp s-a rezolvat și asta.

WOW Magazine: Care au fost țările unde ai vândut cele mai multe produse?

Ramona Enache: Bună întrebare, nu am contorizat niciodată pe locație. Kickstarter a dus seturi POINTER majoritar în Europa, apoi SUA. Momentan cred că fruntașa este România, unde am vândut cel mai mult până acum. Imediat după Olanda și Germania.

WOW Magazine: Cum pot doritorii de Pointer sa îl achiziționeze?

POINTER este disponibil online, pe site-ul www.tothepointer.com. Web-shopul este inca în lucru, așadar cel mai simplu este ca doritorii să trimită un mail pe adresa [email protected] și mă voi ocupa imediat de livrare. Toate detaliile sunt disponibile pe site.

Mulțumim Ramona Enache pentru interviu

Sursa foto: Ramona Enache / https://www.facebook.com/ram.enache?fref=ts Profile foto by Ioana Dodan

You may also like...

Lasă un răspuns

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.